Monday, July 19, 2010

sungai di dasar lautan




Mr.Jacques Yves Costeau , ia seorang ahli oceanographer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar lautan di seluruh dunia dan membuat dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk dipertontonkan di seluruh dunia. Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut Mexico, pada kedalaman lebih dari 30 meter satu team penyelam untuk mencari air segar di tengah kolom air laut. Keadaan berubah dan penyelam kembali untuk menemukan air laut pada kedalaman 60 meter.

Beberapa meter dari situ terdapat sebuah gua. Di bahagian bawah gua pasukan penyelam menemui sebuah sungai lengkap dengan pohon-pohon dan daun yang mengapung dalam kolom air.

Ternyata lokasi itu bukan sungai, seperti yang terlihat di daratan.Namun, suasana itu seperti sebuah sungai lengkap dengan lapisan seperti sedikit air berwarna coklat.

Tapi tunggu, itu bukan coklat berasal dari air segar.Tapi adalah lapisan bawah gas hidrogen sulfida. Gas biasanya dihasilkan dari lembah.

Secara keseluruhan, team penyelam menemui keadaan sangat mengejutkan dan luar biasa untuk dilihat.

"Di kedalaman 60 meter aku menemukan air lagi. Aku melihat sebuah sungai, pulau, lengkap dengan daun jatuh. Tapi sungai yang kita lihat adalah lapisan gas hidrogen sulfida, "kata Anatoly.

Dari kejadian tersebut,, Mr. Costeau sangat terkejut hingga akhirnya pada suatu ketika ia bertemu dengan seorang profesormuslim, dan menceritakan kejadian tersebut,, sehingga di jelaskanlah oleh profesor muslim tersebut surat Al Furqon ayat 53.

Dari kejadian tersebut akhirnya Mr. Costeau mendapat hidayah dan akhirnya ia masuk islam..

ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi “Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. .”Artinya: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus.” Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

cik itam berkata2:"subahanALLAH, hebat kuasaNYA.. "


(ni artikel dalm indon nyer bhse ma)

4 comments:

Onelove...Jambu merah warna said...

Subhanallah....
onelove1nie.blogspot.com

Dark Half said...

kalau Allah nak bagi hidayah, kat mana² pun akan ternampak kekuasaanNya

Tasbih Alam said...

Salam ukhuwah dan salam ziarah kepada pemilik blog ini...

::::.cik itam..:::: said...

1luv: dah jengahkn dri ke blog awk.
dark half: btol 2.. mne2 je.. 2 kuasa DIA di atas
tasbih alam: salam ukhuwah