Monday, February 21, 2011

kehilangan seorang calon pro-Mahasiwa (pro-M) Universiti Malaya (UM)

Dua laporan polis dibuat ekoran kehilangan seorang calon pro-Mahasiwa (pro-M) Universiti Malaya (UM) yang bertanding kerusi umum dalam pilihan raya kampus yang akan berlangsung berlangsung esok.

masturah abu bakarKehilangan calon wanita tersebut - Masturah Abu Bakar - dilaporkan oleh seorang rakannya, Nurhanis Wahidah Mohd Mansor, di balai polis Pantai, jam 12.20 tengah malam tadi.

Dalam laporannya itu, Nurhanis berkata pada jam 4.15 petang semalam, dia bersama Masturah, 22, berkempen di blok pangsapuri Pantai Permai, Pantai Dalam - yang menjadi tempat penginapan luar pelajar UM.

Katanya, ketika merada berada di antara blok D dan blok E pangsapuri tersebut, Masturah memberitahunya yang dia hendak pergi membeli tambahan kredit telefon dan memintanya menunggu di blok E.

Menurut laporan polis itu lagi, Nurhanis berkata, selepas lama menunggu, Masturah tidak muncul dan dia cuba menghubungi rakannya itu tetapi gagal.

universiti malaya pro m students pc on missing candidate 200211 1Selepas enam jam mencari bersama penduduk di situ, dan masih gagal menemui Masturah, Nurhanis membuat laporan polis pada jam 12.20 tengah malam tadi.

Dalam laporan polis itu juga, Nurhanis memberitahu bahawa seorang lagi rakannya telah menghubungi keluarga Masturah selepas insiden itu berlaku.

"Semasa kawan saya keluar, (dia) berpakaian baju kurung batik warna hijau merah jambu, bertudung warna merah jambu, kulit berwarna sawo matang bercermin mata, tinggi lebih kurang 173 (cm), berkot labuh warna hitam berkasut sandal berwarna putih," laporan polis itu dipetik.

Laporan polis itu juga menyebut bahawa sebelum itu, Masturah telah menerima kiriman SMS daripada seseorang yang tidak dikenali yang memberi amaran yang berbunyi "woi celaka jg sikit perangai kau, siapla kau lepas ni. Kau ingat kau bagus sangat".

Sehubungan itu, Nurhanis membuat laporan polis kerana "takut" tentang keselamatan Masturah di kemudian hari.

Sementara itu, wakil calon Masturah - Rohayu Rosli - pula membuat satu lagi laporan polis di balai yang sama pada jam 11.40 pagi tadi selepas menerima panggilan telefon yang mengugutnya supaya jangan membuat laporan polis berhubung kehilangan Masturah.

Salinan dua laporan polis tersebut diedarkan pada wartawan dalam sidang akhbar oleh sekumpulan pelajar pro-M yang diketuai oleh pengerusi pro-M UM, Farid Jalpah di depan Dewan Tuanku Canselor UM petang ini.

Dalam sidang media, Farid mendesak pentadbiran UM agar bertanggungjawab di atas kehilangan Masturah kerana penetapan tarikh kempen yang ditentukan pada hujung minggu bermula 18 Februari hingga 20 Februari.

Ini kerana katanya, penetapan tarikh itu menyukarkan proses berkempen disebabkan hampir semua pelajar universiti tidak berada di kampus, malah sebelum ini desakan pro-M meminta agar masa kempen ini diubah juga tidak dilayan.

Dakwanya, hampir seluruh kolej kediaman mengadakan sekatan kepada calon pro-M untuk berkempen dan pelajar yang mengakui diri mereka ahli jawatankuasa kolej turut didakwa menyekat kemasukan orang luar termasuk tempoh berkempen selama 10 minit.

"Oleh hal demikian, calon-calon pro-Mahasiswa mengambil inisiatif untuk menjalankan sesi ziarah ke luar kampus.

"Rentetan penetapan syarat-syarat yang dilakukan oleh ahli jawatankuasa induk inilah memaksa para calon menjalankan sesi ziarah diluar yang secara jelas tidak menjamin keselamatan para calon," katanya.

Farid juga menuntut agar pihak universiti menunda pilihan raya kampus sehingga Masturah yang juga pelajar Akademi Pengajian Islam UM ditemui semula.

Ketika ditemui pemberita selepas sidang media itu, Farid berkata pihak universiti juga turut dimaklumkan berhubung kehilangan Masturah.

Sehingga selesai sidang akhbar tersebut kira-kira jam 5.15 petang tadi, Farid memberitahu pemberita bahawa pihaknya masih belum menerima apa-apa perkembangan berhubung kehilangan Masturah.

UM adalah antara lima universiti utama yang akan mengadakan pilihan raya kampusnya esok.

sumber http://www.malaysiakini.com/news/156533


berita terkini..http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0222&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

latest news: from sepupu mangsa (clazmate cik itam) mangsa di tinggalkn di bangi, dan dapat menghubungi keluarga mengunakan telefon org awam untuk memberitahu lokasi mangsa d'tinggalkn..


cik itam: skunk ni semua U ngah dalam proses pemilihan MPP bru.

cm kat U cik itam pun semua duk bermanifesto skunk ni..

poster calon ad kat sekuruh U skunk ni..

mintak2 x jadi lah cm kat UM ni..



motif lrtak gmbr: xde motif.. gedikz

14 comments:

DiriKu said...

haish..macammacam..jagalah keselamatan diri ya...

Novelgurl said...

salam..bahayanya...take care k

Cik Yana said...

bersemangat tol politik universiti sekarang ni. Siap culik-culik lagi. Huhuhu~

Cik Itam said...

diri ku: 2 lah kn.. macam2..

Cik Itam said...

novel gurlz: bahaye2.. naseb , mintak2 kat U cik itam ni aman je.. xde jadi kes polis cm kat sana

Cik Itam said...

cik yana: 2 lah pasal.. kalah PR umum yang btol2..
ish2...
naseb bek da jumpe dak 2

ghost writer said...

adoyaii..PR yang begitu 'kecil' pon sampai tahap macam tuh sekali..macam mana lah PR malaysia akan datang...

nounsense!

Cik Itam said...

2 lah... macam2..

+akufobia+ said...

gedik.tahu pun.haha.

Cik Itam said...

ala nk gedikz2 kat blog sndiri jugak kn.. xpe lah..

Cik Cammy Lia said...

kirenya skrg ni..masturah tu dh dijumpai lah yer?alhamdulillah.

Cik Itam said...

ha'a dah jumpe da pun...

intan.maisarah said...

masturah tu menang ke kalah?

Cik Itam said...

ntah lah.. xdapt lk brite sal ni